• ۲۷ بهمن, ۱۴۰۲
  • دیدگاه: 0

یکی از سوالات رایج سرپرست های سگ ها و گربه از ما دامپزشکان این است که سگ یا گربه ما چند سال عمر خواهد کرد؟ و یا نسبت به انسان چند سال هستند؟

در این مقاله به این سوالات پاسخ کامل داده شده است.

گربه ها

متوسط طول عمر یک گربه حدود 12 تا 15 سال است. گربه ها بدون توجه به نژادشان با سرعت نسبتاً مشابهی پیر می شوند.با پیشرفت در مراقبت های پزشکی و بهبود تغذیه و پیوند در حال تکامل بین انسان و گربه طول عمر متوسط گربه ها افزایش یافته است که به طور متوسط، گربه های اصیل حدود 12.5 سال و گربه های دورگه کمی بیشتر , و به طور میانگین، حدود 14 سال عمر می کنند.

مسن ترین گربه جهان 38 سال عمر کرده است. مسن ترین گربه در حال حاضر بیمارستان دامپزشکی ققنوس 22 ساله است.

دامپزشکان میتوانند با توجه به دندان ها، پوست و مو و وضعیت ماهیچه ها و چشم ها، سن گربه ها  را تخمین بزنند.

طبق گفته انجمن دامپزشکی آمریکا، گربه ها در سال اول زندگی خود به 15 سال انسانی و در سال دوم زندگی خود به 24 سال انسانی می رسند.

سگ ها

میانگین طول عمر سگ ها بین 10 تا 13 سال است، اگرچه بین نژادها و اندازه آن ها تفاوت هایی وجود دارد و سگ های خانگی به دلیل تغذیه بهتر و مراقبت های پزشکی طول عمر بیشتری دارند.

مسن ترین سگ جهان در 31 سالگی درگذشت. پیرترین گربه بیمارستان ققنوس 23 ساله است.

سگ های کوچکتر کندتر پیر می شوند و طول عمر بیشتری دارند. در مقابل، سگ‌های بزرگ‌تر، زودتر پیر می‌شوند و طول عمر کوتاه‌تری دارند. علاوه بر این، برخی از نژادها از طول عمر بیشتری نسبت به سایرین برخوردار هستند. برای مثال، پودل های کوچک بیشتر از گریت دین های بزرگ عمر می کنند. اما گریت دین ها ممکن است بیشتر از بولداگ های سایز بزرگتر زندگی کنند.

در گذشته باور بر این بود که 7 برابر سن سگ، معادل سن انسانی آن میباشد ولی این نسبت بسیار تقریبی  و غلط میباشد و امروزه باور بر این است که هیچ نسبت مستقیمی بین سن انسان و سگ ها وجود ندارد.

 

نسبت سن سگ به انسان