• ۱۶ آبان, ۱۴۰۲
  • دیدگاه: 0

شاخه ی فیزیوتراپی در دامپزشکی به خصوص حیوانات خانگی از اواسط دهه ی 80 میلادی در دنیا جرقه خورده و در دهه ی 90 میلادی اوج گرفته است.

در ایران به طور حرفه ای و علمی ، کمتر از 10 سال است که فیزیوتراپی حیوانات رایج شده است و قبل از آن ، این نوع درمان به صورت تجربی، فیزیوتراپی های ورزشی و ماساژ درمانی انجام می گرفت. هم فیزیوتراپی های حرکتی و هم الکتروفیزیوتراپی، کمک به سزایی به حیوانات جراحی شده و آسیب دیده، به خصوص بعد از جراحی های سنگین ارتوپدی (در رفتگی کشکک زانو، شکستگی ها، جراحی ستون مهره و …) می کند. علاوه بر حیوانات جراحی شده ، حیواناتی با علائم عصبی، آسیب های نخاعی ، آسیب دیسک و… هم می توانند کاندید فیزیوتراپی باشند.

 

فیزیوتراپی، یک حرفه ی تخصصی

در حیواناتی که دچار مشکلات قلبی و تنفسی هستند، اگر قرار باشد فیزیوتراپی های ورزشی و حرکتی انجام دهیم، حتما باید حواسمان به قلب و تنفس بیمار باشد، پس فیزیوتراپی هم مثل دیگر شاخه های دامپزشکی، نیاز به تخصص و مهارت دارد و بهتر است کار را به کاردان بسپاریم.

 

دوره ی درمان فیزیوتراپی چقدر زمان می برد؟

پروسه ی درمانی در فیزیوتراپی بستگی به شرایط و سابقه ی بیمار مورد نظر دارد، به علاوه فرکانس دستگاه و طول موج هم باید حتما توسط متخصص تنظیم شود تا باعث آسیب به عضلات نشود.

درمان های فیزیوتراپی هم باید توسط متخصص این علم تشخیص داده شود و ممکن است برای هر بیمار با بیمار دیگر فرق داشته باشد.

 

اصلی ترین علل انجام درمان های فیزیوتراپی در حیوانات :

1– افزایش عملکرد و درمان آسیب های اسکلتی و عضلانی

2– توانبخشی بعد از عمل جراحی برای حیوانات با شرایط ارتوپدی یا عصبی

3– افزایش کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به بیماری های تخریبی مانن آرتروز، کند شدن روند تخریب و درمان اسپاسم عضلانی جبرانی

 

روش های معمول فیزیوتراپی حیوانات

1– لیزر درمانی

2– ماساژ

3– الکتروتراپی

4– اولتراسند درمانی

5-آبدرمانی

الکتروفیزیوتراپی چیست؟

در الکتروفیزیوتراپی به کمک تحریک الکتریکی باعث افزایش قدرت عضلات، توانبخشی عضلات، افزایش دامنه حرکتی مفاصل، کنترل درد، کاهش تورم ، کاهش اسپاسم عضلات و…. می شویم.

این تحرکات الکتریکی مثل نوعی ورزش بدون حرکت می باشد که به مرور بهبود عملکرد عضله را به همراه دارد.

 

کاربرد لیزر در دامپزشکی و درمان حیوانات خانگی

در حوزه ی دامپزشکی و حیوانات خانگی لیزر می تواند همان کاربردی را داشته باشد که در حوزه ی پزشکی دارد.

اثرات لیزر شامل : تحریک سلولی، افزایش فعالیت بافت ها، ترمیم و تشدید فعالیت دی ان ای ، کاهش بافت فیبروز، تحریک فعالیت بافت های عصبی، افزایش قدرت دفاعی بدن و ایجاد اسکولاریزاسیون که با شکل گیری عروق جدید خونی باعث خون گیری بهتر بافت ها می گردد و این خاصیت لیزر عامل اساسی در جوان شدن مجدد پوست می باشد.

 

آب درمانی چیست و چه کاربردی دارد؟

هیدروتراپی یا آب درمانی با استفاده از خصوصیات خاص آب برای کمک به توانبخشی کاربرد دارد. از  آب به علت خاصیت درمانی آن مانند افزایش شادابی و بهبود روحیه، افزایش استحکام و مقاومت فرد استفاده می شود که می تواند منجر به افزایش تحمل وزن مفاصل ، افزایش فعالیت عضلات، افزایش جریان خون و کاهش ورم می شود.

به طور کلی استفاده از روش آبدرمانی در بیماران باعث افزایش سرعت روند بهبودی آن ها خواهد شد.